Direktlänk till inlägg 21 september 2015

Miss Blue

Av Kaisa Malin - 21 september 2015 03:45

För er som har missat det så har vi äntligen köp en bil! Hennes namn är Miss Blue (förra ägarna hade redan gett henne ett namn och vi hade inte hjärta att döpa om henne) och hon kommer nu att ta oss till alla svåråtkomliga och fantastiska ställen i Nya Zeeland som vi annars aldrig hade kunnat se.



Först ville vi bara köpa en liten pluttbil som inte skulle ta för stor plats på vägarna eller på parkeringsplatserna. Men efter att ha pratat med andra backpackers så insåg vi att det är bra att ha en bil som man kan sova i om vi vill stanna på något ställe där det inte finns vandrarhem. Vi har också en del packning och om vi vill kunna skjutsa någon mer någon gång utan att begrava dem under all packning så är en stor bil ganska bra. Vi valde därför att köpa en Subaru Legacy combi. Det är en extremt vanlig modell i Nya Zeeland och du kan se den här bilen överallt! Ofta är den blå också. Anledningen är att de har högre utsläppskrav i China än vad de har i här vilket gör att bilarna transporteras över hit då de blivit lite för gamla.


Vi har redan testkört vår nya pärla då vi körde från Nelson till Christchurch (med några stopp för att titta på sälarna på vägen ner). Det är inte alls så obekvämt som man kan tro att köra på fel sida vägen längre. Efter sex månader med åkande och lite körande har man liksom vant sig.


Nu ska vi bara ut och köpa oss en madrass så att vi kan sova bekvämt i baksätet/bagaget :)

 
 
Ingen bild

Kristina

26 oktober 2015 09:46

Ser mycket fram emot att få åka med den blå skönheten. Kanske inte sova.......

 
Ingen bild

Yvonne

27 oktober 2015 17:40

Chocken att färdas på fel sida gav med sig en aning efter två veckors åkande, fortsätt den försiktiga körningen tjejer

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaisa Malin - 30 november 2015 07:00

Nu för första gången så har vår reseförsäkring fått en anledning att inte gälla. Vi har varit och äventyrat i en bergsklyfta. Vi vadade, hoppade, simmade, gled på rumpan och firades ned från olika klippor och höjder. Blött blev det och sjukt kul var ...

Av Kaisa Malin - 16 november 2015 06:30

Nytt jobb. Den här gången har vi lyckats hitta ett jobb på en vingård. Innan vi åkte till Nya Zeeland var det ett av våra mål att jobba på en vingård. Då trodde vi kanske att vi skulle jobba med skördandet och att vi skulle få se produktionen och eve...

Av Kaisa Malin - 2 november 2015 05:30


Medan Malin göttade sig med morsan slet en annan hårt :P 12 timmar om dagen 5 dagar i veckan hängde jag på Christchurch gator med massor med mansfolk. Inte det roligaste jag upplevt men fick iaf bra betalt. Om inte annat var jag ju fruktansvärt sny...

Av Kaisa Malin - 26 oktober 2015 03:15

Min kära mamma flög hela vägen till andra sidan jorden för att hälsa på mig. Jag hade gärna visat hela Nya Zeeland men det fanns inte tid för det på två veckor så vi fick rikta in oss på tre städer att se under tiden hon var här.   Wellington M...

Av Kaisa Malin - 12 oktober 2015 03:00


Jag och Kaisa har nu tillfälligt splittat på oss. Hon stannar kvar i Christchurch och kommer jobba i en dryg månad medan jag ska åka upp och möta upp min mamma som kommer på besök i två veckor. Men innan det har jag jobba på ett vandrahem för gratis ...

Ovido - Quiz & Flashcards