Direktlänk till inlägg 19 maj 2015

On the wrong side of the road

Av Kaisa Malin - 19 maj 2015 08:00

Vi har nu för första gången kört bil i Nya Zeeland och för er som inte redan vet det så kör man på vänster sida vägen i landet. Vi fick låna Caity och Geralds bil medan de var på en veckas semester i Auckland.


Läskigt?

-Ja!

Gick det snabbt?

-Definitivt inte.

Svårt?

-Nja.

Kom bilen tillbaka helskillnad?

-Japp, inga nya skråmor.

Kommer vi göra det igen?

-Absolut!


Det är så klart en omställning att sätta sig i förarsätet när det sätet är på höger sida. Man var också tvungen att tänka till lite extra när man skulle växla och sätta ut blinkersen eftersom båda nu flyttat på sig till motsatt sida om ratten. För snabba ogenomtänkta rörelser resulterade i att man slog handen i dörren eller att man slog på vindrutetorkarna. Men svårast av allt var att veta hur mycket plats som var kvar på vänster sida om bilen, innan man åkte av vägen. Personen som sett brevid fick vara avståndsbedömmare och försökte bitvis styra med hela kroppen åt  höger. 


 

Why som serious?   



  

Tankarna går nu på att eventuell köpa eller hyra en bil under resan så att det blir lättare att ta sig från punkt A till punkt B. Men det återstår fortfarande att se. 

 
 
Ingen bild

Alex

4 juni 2015 10:16

Haha! Bästa filmen ever! :D

Duktiga ni är som höll er på vägen. :)

 
Ingen bild

kristina

4 juni 2015 13:49

Med tanke på Kaisas vanliga fart med bilen, och nu detta ännu långsammar. Oj oj.... Kanske bättre att promener´. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaisa Malin - 30 november 2015 07:00

Nu för första gången så har vår reseförsäkring fått en anledning att inte gälla. Vi har varit och äventyrat i en bergsklyfta. Vi vadade, hoppade, simmade, gled på rumpan och firades ned från olika klippor och höjder. Blött blev det och sjukt kul var ...

Av Kaisa Malin - 16 november 2015 06:30

Nytt jobb. Den här gången har vi lyckats hitta ett jobb på en vingård. Innan vi åkte till Nya Zeeland var det ett av våra mål att jobba på en vingård. Då trodde vi kanske att vi skulle jobba med skördandet och att vi skulle få se produktionen och eve...

Av Kaisa Malin - 2 november 2015 05:30


Medan Malin göttade sig med morsan slet en annan hårt :P 12 timmar om dagen 5 dagar i veckan hängde jag på Christchurch gator med massor med mansfolk. Inte det roligaste jag upplevt men fick iaf bra betalt. Om inte annat var jag ju fruktansvärt sny...

Av Kaisa Malin - 26 oktober 2015 03:15

Min kära mamma flög hela vägen till andra sidan jorden för att hälsa på mig. Jag hade gärna visat hela Nya Zeeland men det fanns inte tid för det på två veckor så vi fick rikta in oss på tre städer att se under tiden hon var här.   Wellington M...

Av Kaisa Malin - 12 oktober 2015 03:00


Jag och Kaisa har nu tillfälligt splittat på oss. Hon stannar kvar i Christchurch och kommer jobba i en dryg månad medan jag ska åka upp och möta upp min mamma som kommer på besök i två veckor. Men innan det har jag jobba på ett vandrahem för gratis ...

Ovido - Quiz & Flashcards